KONCERT Renesansna maskarada, dokolica i zabava, muzički sastav "Putujući svirači"

07. novembar 2008.

Program:

Hampton Court Masque Iz "Vizije 12 boginja" (The vision of twelve goddesed by Samuel Daniel, 1604.)
Past-time with good company - (0Dokolica i zabava u dobrom društvu) Henry VIII (1491-1547)
Packington’s pound - Tradicionalna engleska igra, 16. vek
O mistress mine - Thomas Morley (1558-1603)
Brave Lord Willoughby - Tradicionalna igra, 16. vek
Greensleaves Pesma nepoznatog autora, 16. vek
Lightly love ladies / Willson’s wylde/ Mistris Winters jumpe / renesansna lauta solo John Dowland(1563-1626)
Sellenger’s round - Tradicionalna igra
The Merry Bachelor (The Masque of the Inner Temple and Grays Inn by George Chapman, 1613)
Flow my tears John Dowland (1563-1626)
Pavanne Passamaizze - Claude Gervaise (stvarao 1540-1560)
Belle qui tien ma vie - Thoinot Arbeau (1519-1595)
Fantazija za solo lautu - Luys Milan (1500-1561)
Recercada Primera sobre Tenore - Diego Ortiz (1510-1570)
Douce Memoire (Slatko sećanje) Pierre Sandrin (1490-1561);
vokalno-instrumentalno izvođenje - Pariska šansona iz zbirke
"Second livre de chansons a quatre parties", T. Susato (1544)
Branle de la Torche - Michael Preatorius (1571-1621)
Wedding dance (Svadbeni ples)- Nepoznati autor
Helas madame - Henry VIII (1491-1547)
Quadran Pavan & Galliard to the Quadran Pavan, Turkelone "Stari taktovi" 16/17. vek
Sweet Kate iz IV zbirke arija R. Jonesa, 1609, "Musical Dreame"
Earl of Essex Measures, Almande Lorayne, The Oulde Almaine Queen’s Alman, Madam Sosilia Alman, Black Alman
"Stari taktovi" 16/17. vek
Hey jolly Robin - Pesma nepoznatog autora, 16. vek
Branle de village (Seoske branle) - Robert Ballard (1575-1649)

When that I was and a little tiny boy

„Kada maleni švrća bejah ja, hej vetre vij, hej kišo lij! Uvek behu ludorije i smeh; a kiša pada svaki dan.

A kada stasah, tad je ceo svet, hej vetre vij, hej kišo lij!
Od lupeža zatvarao dver i klet; a kiša pada, pada svaki dan.

Kad se žene dokopah, vaj! Hej vetre vij, hej kišo lij.
Šepurenju je tada došao kraj; a kiša pada, pada svaki dan.

A kad me snaga izdade i moć, hej vetre vij, hej kišo lij. Sa pijandurama šljemah dan i noć; A kiša pada svaki dan.

Svet ovaj poče bog te pita kad, Hej vetre vij, hej kišo lij. Tešto! (Ali, avaj) Komadu našem sad došao je kraj.


Trudićemo se da vam se svidi svaki dan. nepoznati autor na temu završnog monologa iz Šekspirove predstave “Bogajavljenska noć”

Londonderry Air - Irska tradicionalna melodija, 17. vek

Program je zamišljen kao muzičko veče (popodne) na jednom engleskom renesansnom dvoru (možda je to baš dvor u Hamptonu, nadomak Londona, koji je podigao Henri VIII, a korišćen je kao kraljevska palata sve do početka 18. veka).

Muzika u renesansi je nastajala, prenosila se i menjala zahvalju-jući Putujućim sviračima (ali i preko prvih štampanih dela). Uz novu muziku pojavljuju se i novi instrumenti, npr. teorba ili chitarrone je instrument nastao inovacijom bas laute i prvi put se pojavljuje krajem 16. veka u Iatliji. (Na svom putovanju „Putujući svirači“ susreću engleskog Plemića, koji se vraćao kući sa putovanja po Italiji. Kao što u priči biva, oni mu sviraju i pevaju, a on ih poziva da gostuju na Dvoru. Problem se pojavio kada ih je straža zaustavila na ulasku u Dvor, jer je Plemić u svom prtljagu imao i neobičan, izduženi, drveni kofer koji je podsećao na neko tajno oružje. Na zahtev stražara lautista „Putujućih svirača“ otvara kofer i na iznenađenje svih, uzima „tajno oružje“ i svira na njemu. Misterija je razrešena - radilo se o novom muzičkom instrumentu, Teorbi.)

Naši Putujući svirači na Dvoru imaju priliku da zabave i razonode kralja, kraljicu, plemiće, diplomate, bogate trgovce i druge goste. I za tu priliku su pripremili raznoliki muzički program po ugledu na popularne "Maske".

(Maske ili maskarade su muzičko - scenska dela sa vokalnim i instrumentalnim odlomcima, plesom, bogatom dekoracijom, kostimima i efektnom scenom, čiji je sadržaj obično mitski, alegorijski ili satiričan a preteče su pozorišta i opere. Postoji zapis da je numera The Marry Bachelor izvođena u okviru programa na venčanju princeze Elizabete i prestolonaslednika Palatinata, 15. februara 1613. a i da je Hampton Court Masque. izvođen u okviru svetkovina za praznik Bogojavljenske noći.) Na Engleskom ostrvu formirao se, u to vreme, karakteristični muzički stil pod uticajima, pre svega, Italije ali i francuske muzike. Putujući svirači izvode nekoliko numera iz Orchésographie, kao i jednu Parisku šansonu “Slatko sećanje” (vrlo popularna u renesansi, a pojavljuje se u nebrojano mnogo izdanja i arnažmana tokom 16. veka, širom poznatog sveta. Thoinot Arbeau, 1589. godine, u Francuskoj objavljuje delo Orchésographie - Zbirka plesova i pesama sa detaljnom notacijom i instrukcijama za renesansni ples). A neki, očito dolutali muzičar, naučio ih je i divnim varijacijama Diega Ortiz-a iz Napulja.

I za kraj, Putujući svirači izvode i druge teme iz maski ili maskarada, kao što su „Stari taktovi“. „Stari taktovi“ (ili samo „Taktovi“ – kako su bili znani u ono doba) su označavali grupu plesova koji su izvođeni za ceremonijalne ili svečane prilike u XVI i ranom XVII veku. Plesovi su podrazumevali Pavanu, Galijardu i Alemande i pomunju se i u Šekspirovim komadima: „Kako vam drago“, „Ričard II“ i „Ričard III“. Detaljni opisi plesova, nazivi i redosled su sačuvani pri tadašnjim „advokatskim krčmama i klubovima“ - Inns of Court - dok se muzička notacija plesova može naći u više verzija i aranžmana u manuskriptima i zbirkama ( Francis Willoughby’s Lute Book c. 1585; The Fitzwilliam Virginal Book (c. 1609-1619); Pierre Phalese - Hortulus Citharae, Antwerp, 1570; Bernard Schmid, Einer neuen kunstlichen Tabulature auff Orgel und Instrument, Strassburgh, 1577; Anthony Holborne, The Cittharn Schoole, London, 1597. itd).

Program završavaju šaljivom pesmom koristeći tekst iz jednog pozorišnog komada koji su negde čuli, u krčmi ili na trgu...