Subota, 28. april 2012. u 12h
O igri magičnih kvadrata:
Olga Đorđević je mlad slikar, koji tek stupa na slikarsku scenu sa donekle
određenim stavom i odnosom prema delikatnostima ove složene i teške
profesije. Već sam mogao mirne duše napisati da je njen CREDO stamen i
istaknut na javnim slikarskim tribinama, koje se zovu izložbe, ali ne želim jer
sam ubeđen da će njen razvoj ići i odvijati se na način čiji je ishod (ishodi?)
zagonetan i neočekivan. Neočekivan na način, koji smo sretali u delima Ernsta,
Pikasa, ili Klea, velikih alhemičara u pronalaženju oniričnih i zagonetnih
puteva kod izbora novih mogućnosti. Mogli bismo se poslužiti i onom
definicijom Pola Klea da je „njena konstrukcija sa jedne strane ritmična, a sa
druge hromatski harmonična, kada dur i mol teže da održe ravnotežu“. Da bismo
njena stremljenja i razvoj na kraju ovoga prikaza, zaista i potražili baš na tom
putu, dužni smo da ukažemo na dva paralelna toka geometrijske umetnosti HH
veka, nastalih iz sasvim različitih povoda.
Tek pojačana pažnja evropskih teologa početkom HH veka na sabrana dela i
učenje radikalnog reformatora u okviru Protestantske crkve Žana Kalvina,
dovešće nas isprva do holandskog slikara protestanta Pita Mondrijana, a potom
i do Mađara, takođe poštovaoca Žana Kalvina, Laslo – Moholji Nađa i znatno
kasnije Viktora Vazarelija. Oni su u potpunosti zagovornici i tumači
predestinacije o spasavanju u prirodi elitnih prioritetnosti, odnosno
najdostojnije suštine nečega iz prirode. Tako će Mondrijan u jednom oblom,
razgranatom stablu jabuke, predestinacijom pronaći suštinu kvadratnih,
međusobno povezanih delova, markiranih bojama očekivanim u jednom biološkom
hodu plodnog drveta. Dakle, so soli kako je bio ubeđen i u kalvinizmu dosledan
Pit Mondrijan. Moholji – Nađ je predestinirao južnu Ugarsku u nekoliko
geometrijski povezanih podataka, dok će Vazareli osamdesetih godina zapanjiti
svet neverovatnom raskoši kvadrata, neke samo njemu znane prirode.
Drugi pak deo Evrope, igrao se u Parizu kvadratima i geometrijom nimalo
dogmatski, a ponajmanje teistički. Dva stuba tzv. Pariske škole, Marija Elena
Viera da Silva i naturalizovani Francuz Serž (Sergej) Poljakov nadaleko će
proslaviti, a boga mi i nametnuti novi stil svetskom umetničkom establišmentu
i nazvaće ga poetskim rečima kazano lirska apstrakcija, temeljena na najboljim
odnosima osnovnih geometrijskih površina kruga, kvadrata i trougla. Dugo će
pretakanje složenih urbanih struktura varoši u „igri staklenih perli“ odnosno
geometrijskih podataka, koji samo aromom govore o njenim vratolomnim
transpozicijama oduševljavati publiku. Serž Poljakov je međutim, hedonizmom i
strasnim manevrovanjem špahlom i četkom, svoje kvadrate i pravougaonike,
pokrivao svilom i velurom, kako su govorili kritičari, ali će biti i privlačan
i prihvatljiv uzor za sve mlade slikare.
Olga Đorđević je kao Marsel Dišan odrasla u umetničkoj porodici, pored
oca Miroljuba i sestre Katarine, renomiranih slikara. Međutim, njena
autonomija i očekivani strah od izvesnog epigonstva „spram starijih“ više će je
uputiti na ove pomenute pariske uzore, Poljakova pogotovu, ali i geometriju, koja
koliko mi je poznato nije bila prioritetni predmet interesovanja u ovoj
slikarskoj porodici. Dakle, mlada slikarka Olga Đorđević trasira svoj autonomni put, temeljen
pre svega na odličnom poznavanju moderne umetnosti Evrope, pa i sveta zadnjih
decenija. Njena arte fakta su jednostavna i spartanska, rekli bismo samo kvadrat i
samo pravougaonik! Zbog te jednostavnosti njeno slikarstvo nije provokacija
namenjena inertnima. Njen stav je, čini mi se jasan: slično ljudskoj figuri i ovi
geometrijski oblici su slični i sa istim atributima, ali ipak zapitajmo se
kolika i kakva opservacija je neophodna da bi u svakom ovom obliku prepoznali
apsolutnu individualnost. Kada svoje omiljene kvadrate i pravouganike „ređa“ po
horizontali, iz te slike zrači melanholija dosadnih popodneva i ranih
predvečerja, dok nas staccato vertikale upućuje na žurbu i buku poslovnih delova
metropola.
Dakle, Olgin slikarski rečnik je jasan i kooperativan, ali koji isključuje
inerciju i površnost u pristupu njenom radu.
Miodrag Anđelković
O autorki:
Diplomirala na Fakultetu umetnosti u Nišu na Odseku za likovne
umetnosti 2009 godine u klasi vanrednog profesora mr Katarine Đorđević.
Završila specijalističke akademske studije studijskog programa
Slikarstvo na Fakultetu umetnosti u Nišu 2010 godine.
Student je treće godine doktorskih akademskih studija studijskog programa
Slikarstvo na Fakultetu umetnosti u Nišu u klasi redovnog profesora mr Đura
Radonjića.
Član ULUS-a od 2012 godine.
Samostalne izložbe:
2012. Izložba „Putopisi“, Galerija Kulturnog centra Rakovica, Beograd
2012. Izložba slika „Metamorfoza grada“, Galerija Stara Kapetanija, Zemun
2011. Specijalistička izložba slika „Putopisi“, Galerija Fakulteta umetnosti
u Nišu
2011. Izložba slika, Galerija „Vladislav Maržik“, Kraljevo
2011. Izložba slika, Virtuelni Kulturni Centar, Kraljevo
2011. Izložba slika i crteža, Galerija Kulturnog centra Majdanpek
Izlagala je na više od 30 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Učestvovala u više likovnih kolonija u zemlji i inostranstvu.
Dobitnik je prve nagrade za crtež na Internacionalnom takmičenju
učenika umetničkih srednjih škola Takasaki 2001, u Takasakiju u Japanu.
Godine 2008. je kao student četvrte godine realizovala projekat za mozaik
sa temom “MOST”, koji je trajno ugrađen u hol zgrade Univerziteta u Nišu.
Godine 2009. je bila stipendista Fonda za mlade talente „Dositeja“
Ministarstva za omladinu i sport Republike Srbije.
Rođena u Nišu 1985 godine.